Lesmethode2017-07-28T20:24:17+00:00

Leerrijke en leuke lesmethode

In de afgelopen 10 jaar heb ik met mijn cursisten met alle bekende lesmethoden Spaans gewerkt. Denk aan Paso Adelante, Apúntate!, Encantado, Aula joven en Gente joven. Maar ook Caminos, Gente en Eso sí.

Welk taalniveau Spaans wil je?
Het uitgangspunt van elke beginners of gevorderden cursus Spaans is een van deze bekende lesmethoden. We werken altijd met theorie- én werkboeken, maar welke methode en hoeveel boeken we doorwerken is afhankelijk van het gewenste taalniveau.

Alle cursussen Spaans – of het nu voor beginners of gevorderden – vul ik aan met de beste theorie, oefeningen en grammatica die ik uit álle gebruikte lesmethoden Spaans heb verzameld.

Unieke methode voor taalonderwijs

Naast de bekende lesmethoden werk ik met een zeer speciale manier van taalonderwijs. Het is niet alleen een leuke, maar ook leerrijke lesmethode.

Deze speciale methode wordt TPRS genoemd: Teaching Proficiency Through Reading and Storytelling. TPRS gaat ervan uit dat je een vreemde taal niet moet leren, maar dat je een vreemde taal moet verwerven.

Moedertaal
Helaas kan geen van ons zich bewust herinneren hoe je je moedertaal eigen hebt gemaakt. Maar als je zelf kinderen hebt, of als je familie en vrienden hebt met kleine kinderen, dan (her)ken je dat wonderlijke proces wel.

Kinderen leren geen moedertaal, ze verwerven die. Vanaf dag 1 vertellen ouders hele verhalen aan hun pasgeboren kind(eren). En dat blijven ze doen ook al reageert hun kind nog niet opzettelijk.

Vanaf zes maanden komen de eerste antwoorden in de vorm van brabbeltaal. Iedereen reageert op het gebrabbel met antwoorden en… verhalen. Rond 10 maanden gaan kinderen hun eerste echte woordjes zeggen en tussen 1 en 2 jaar verschijnen de twee-woordenzinnen.

Het is opvallend dat de moedertaal (of 2 talen bij een tweetalige opvoeding) heel actief en verhalend wordt gebracht. Je wijst en vertelt: ‘Kijk, de bal rolt onder de tafel.’ Of: ‘We gaan nu schoenen en jas aandoen’ en in het laatste geval voeg je woord bij daad.

Vreemde taal
Op school leren we de vreemde talen op de traditionele, dikwijls passieve manier: woordjes stampen, uitleg van grammaticale regels en ‘droge’ oefeningen maken. TPRS stelt het verhaal/het verhalende en de leerling(en) centraal.

Hoe werkt TPRS?

La profesora Ingrid vertelt – in het Spaans – een verhaal waar dikwijls iets vreemds gebeurt met de hoofdpersoon. Ze ondersteunt het verhaal met gebaren en lichaamstaal. Bijvoorbeeld: ‘El chico se levanta’ en ondertussen staat la profesora daadwerkelijk op van haar stoel.

Het maakt niet uit dat de leerlingen de woorden (nog) niet (allemaal) kennen. Tijdens het verhaal stelt la profesora voortdurend vragen. Zo worden nieuwe woorden, vervoegingen en zinsconstructies herhaald. Net zo lang totdat elke cursist zich de structuur eigen heeft gemaakt.

Het vreemde element in het verhaal, bijvoorbeeld een vogel die niet durft te vliegen, wordt zoveel mogelijk samen met de cursisten bedacht. Uiteraard in de Spaanse taal. Zo blijft iedereen betrokken bij de les.

Naarmate de woordenschat groeit, breng je als cursist meer in en groeit je kennis en kunde van de Spaanse taal zonder dat je er erg in hebt.

Uniek in Nederland

In de Verenigde Staten passen docenten in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger onderwijs TPRS succesvol toe. Wereldwijd groeit het aantal TPRS-docenten gestaag.

Vreemd genoeg is deze leuke en leerrijke methode nog niet superpopulair in Nederland en België. Profesora Ingrid is dan ook een van de weinigen in Nederland die cursussen Spaans geeft in combinatie met TPRS.

Inschrijven cursus

Start nieuwe cursussen

De eerstvolgende cursus Spaans voor beginners start op dinsdag 5 september om 15.30 uur. Geef je alvast op om zeker te zijn van 'n plek.
Inschrijven cursus